Pondělí, 26. červen 2017. Svátek má Adriana, zítra Ladislav. Knihy skladem DVD skladem Knižní
výprodeje
Filmové
výprodeje

RECENZE: La La Land oživuje kouzlo starého Hollywoodu

Autor: redakce Velikost písma: [+] [-]Uveřejněno: 9.05.2017 11:20

32letý Damien Chazell má zatím na kontě jen tři snímky, přesto už má úspěšně našlápnuto k filmové nesmrtelnosti. Po hudebním dramatu Whiplash z roku 2015, které získalo Oscary za mužský herecký výkon, střih a mix zvuku, přinesl další jazzem protkanou lahůdku zalitou kalifornským sluncem, nostalgií a tancem, která taktéž vzala oscarovou noc útokem a odnesla si hned 6 sošek Akademie.

La La Land je návratem do muzikálových časů Lizy Minelli či Freda Astaira a doby kralování studia Metro Goldwyn Mayer, pod jehož střechami vznikala většina ikonických muzikálů 20. století. To, že Chazelle zvládl navrátit tyto dny snímkem, odehrávajícím se v současnosti, je jen dalším důkazem, že ačkoliv klame tělem, dokázal úspěšně namalovat na povrch patinu, která nepůsobí uměle a vtáhne vás do příběhu, který postupně přeroste do melancholie, jaká pohne každým diváckým srdcem.

Sebastian (Ryan Gosling) je nadaným jazzovým pianistou s jasným cílem – otevřít klasický jazzový klub, ve kterém by si chtěli zajamovat i králové jako Charlie Parker či Duke Ellington. Mia (Emma Stone) je děvče z malého města, a přichází do Hollywoodu se snem stát se herečkou. Na konkurzech ale vždy narazí na nezájem. Její a Sebastianovy cesty se víckrát protnou, čehož si oba všímají a jejich vztah začíná vzkvétat. Zjišťují, že láska se dostává do sporu s jejich individuálními sny. Film je Emmě Stone ušitý na míru a v jejích rukách Mia mistrovsky balancuje na hraně dramatu a komedie. Goslingův Sebastian je jako pianista zase předurčený k bluesovým náladám a tónům, které vám v sekundě zatočí náladometrem od srdečnosti k žalu.

Chazellova magická vize vás provede Los Angeles – městem chameleonů, které umí nést paletu úspěchu ale i nenaplněných snů. Umí být pupkem hudebního a filmového řemesla, ale i apokalyptickým předměstím pouště, která se ho snaží každý den po kouscích zhltnout. LA je temné i magické a stejně tak režisér pracuje s jeho koloritem i se svými dvěma ústředními postavami, které přechází od nevinnosti k selhání, vysnívanému úspěchu ale i k bolestivým zklamáním a trpkým procitnutím. La La Land není zdaleka jen zamilovanou písničkou a Chazelle si z vaší emocionální přímky udělá sinusoidu, která na konci osciluje na takové frekvenci, že vámi prochází výbuchy radosti i melancholie zároveň. Velká srdce nosívají i velkou tíhu, a s tímto vědomím pracuje Chazelle s postavami, i s pocity svého publika.

Při tom mu vydatně asistuje magická kamera Linusa Sangreena, která spolu s výborným soundtrackem vytváří snový mix romantiky a nostalgie, který vás provede valčíkovým krokem až do silného finále. Chazelle se nebojí svoji vizi malovat pestrými barvami, a tak je filmová paleta zralá k nakousnutí. Ať už jsou to oranžové a zlaté odstíny zapadajícího slunce, fotografický žargón, označovaný jako magická hodinka, či modré odstíny noci, zkrátka každá scéna je detailně skvěle naaranžovaná.

Z hlediska choreografie je film zajímavým mixem, který v dlouhé úvodní scéně bez střihu pomrkává po Slečinkách z Rochefortu, pak přijde na řadu step à la Zpívání v dešti nebo Smím prosit (Shall We Dance s Fredem Astairem), dívčí dovádění jako z Pomády nebo West Side Story, snové poletování jako z Moulin Rouge či valčík z The Broadway Melody. Popkulturních odkazů je film skutečně plný, a to i mimo muzikálový žánr – vzpomeňme si například na bazénovou scénu z Hříšných nocí.

Film je navíc i vyznáním lásky jazzu, s tím ale souvisí jedna chybička krásy La La Landu a to, že muzikální čísla svým způsobem soupeří s jazzovou poctou. Film navíc po první třetině výrazně utlumí muzikální vsuvky a ukazuje, že by plně obstál jako tradiční drama. Navenek tedy působí trochu nevyváženě. Naštěstí ve finále hlad po tanečním výstupu zažene melancholické vyvrcholení, při kterém na předešlou výtku úplně zapomenete a film vás přenese až někam do stratosféry. La La Land je účinnou vakcínou na veškerý chaos současného světa. Svojí ódou na staré sny, staré lásky a hlavně staré časy vám dovolí uletět, ale jen do určité výšky – Chazelle totiž obsadil do jedné z postav i nepopulární herečku – realitu. Nicméně i přes jistou dávku trpkosti vám stále bude na tváři pohrávat spokojený úsměv.

Permalink: (Permanentní link na článek)

© 2017 Beyond Media s.r.o. Arara.cz News je on-line magazín společnosti Beyond Media s.r.o. Autorská práva jsou vyhrazena a vykonává je společnost. Zpravodajská licence vyhrazena.